Hogyan nyerjünk dunai csatát a globális éghajlatváltozás ellen? Polgári természetőr ökotúrizmus célú „Hunyadi lakóhajó flotta” projekt 2008-2020 . EU fenntartható fejlődés stratégiai kérdés az éghajlatváltozás. Az EU Régiók Bizottsága 2006-ban adta ki „Nyerjük meg a csatát az éghajlatváltozás ellen” szlogennel felhívását. (EU hivatalos lap, 2006. máj. 16.). A címben ez kérdő szlogenként szerepel.
A Széchenyi Hajós Egylet 1989-ben hozta létre a közhasznú környezet és természetvédelmi célú Széchenyi Hajós Egylet Népfőiskola Alapítványt. Az alapítvány közhasznú szervezetként politikától mentes. Nem számít politikai tevékenységnek a kormányzati és ellenzéki politikától eltérő EU-zöldnormás szakmapolitikai aktivitás. Az EU 2006 évi fenntartható fejlődés stratégiájában a fenntartható tudásalapú társadalomhoz hozzájáruló, több szakterületet érintő politikák között szerepel például:
A „Fenntartható fejlődést szolgáló oktatás” ENSZ-évtized (2005-2014.) összefüggésében a tagállamok továbbfejleszthetnék nemzeti cselekvési terveiket…
A fenntartható fejlődésre irányuló kutatásnak rövid távú döntéseket támogató projekteket, és hosszú távú perspektívába helyezett koncepciókat kell tartalmaznia, és mind a globális, mind a regionális természetű problémákat kezelnie kell.
A fenntartható magyar tudásalapú társadalomhoz hozzájáruló EU ajánlásokkal is kapcsolatos „Hunyadi lakóhajó flotta” (2008-2020.) projektjavaslatunk. Például az EU 2000-ben közreadott 100% fenntartható zöldenergia ajánlásában 2010-ig 100 db zöldenergiás EU-települési minta létrehozása szerepel. Lakosságarányosan ez hazánkban 2 db 100% zöldenergiás település lenne (ökoházakkal és öko járművekkel). „Merjünk nagyok lenni!” (Széchenyi) gondolat jegyében tegyük fel magunknak a 100% zöldenergiás fenntartható fejlődési célú és öko-logisztikai tudás alapú „Hunyadi lakóhajó flotta” projektünk kérdéseit.
Házi szabvány műszaki paraméterek a mellékelt táblázatban. Dunai nemzeti parkjainkban vízi ökotúrizmust munkáját közcélú lakóhajós polgári természetőr flotta projektünk segítheti.Tegyük fel magunknak a kérdést. Milyen civil projekt ötletet jelent számunkra az1456. július12-22. közötti nándorfehérvári csata, melynek emléke számunkra a déli harangszó. Maga II. Mohamed török szultán vezette a létszámbeli túlerőben lévő támadó hadat. Hunyadi János magyar kormányzó és Kapisztrán Szent János vezette a honvédő keresztes hadat. A dunai hajós csatában körülbelül 200-200 magyar és török hajó vett részt. A Hunyadi lakóhajó flotta 400 db öko-lakóhajó szám alapja ez. 2000-ben megszüntette a kormány az önálló Dunai-flottát, Budapesten az Újpesti flottabázist, és Háros-szigeti Hunyadi laktanya is megszűnt.
50 t teherbírású kishajó | 100 t teherbírású kishajó | |
---|---|---|
Hosszúság | 20,0 m | 27,4 m |
Szélesség | 3-4 m | 5 m |
Merülés terhelten | 1,0 m | 1,3 m |
Magasság terhelten | 1,5 m | 2,3 m |
Sebesség állóvízben | 8-10 km / h | 10-13 km / h |
Dunai nemzeti parkjainkban 400 db öko-lakóhajó EU- és globális ökotúrizmus piaci tényező. A hajós polgári természetőrségek klímavédelmi és nemzeti parki hajós ökotúrizmus szolgálata ma már globális és nemzetvédelmi feladatokat egyaránt érint. Dunai és tiszai nemzeti parkjainkban a „Hunyadi lakóhajó flotta” hajós polgári természetőr szolgálat globális fenntarthatóságra oktatási és globális vízi ökotúrizmus minta feladatokat is érint. Ezen önkéntes polgári mozgalomra olimpiai önkéntes mozgalom is építhető. Széchenyi egyleti alapítványi kötelességünk, hogy erre felhívjuk a BOM, a magyar üzleti élet és az éghajlatvédelmi célú hazai ökotúrizmus-logisztikai szakma figyelmét.
Gróf Széchenyi István kisebbik fia, gróf Széchenyi Ödön az akkor arisztokrata tagsággal rendelkező Pesti Hajós Egylet tagjaként 1867 ápr. 6. és máj. 18. között Pestről a Párizsi Világkiállításra hajózott lapátkerekes lakóhajójával, a Hableánnyal. A „Hableány” mint világelső lapátkerekes túra lakóhajó az 1867.-évi párizsi világkiállításon aranyérmet nyert.A vízi ökotúrizmusban például a francia csatornajáró lakóhajók mérete ma is ehhez hasonló. Hazánkban utoljára 1964-ben foglalkozott kormányzati szerv (OMFB) a Hableányhoz hasonló méretű kishajók és 800 km hazai kishajóút szabványosításával és állami fejlesztési költségeivel.
Hableány lakóhajó | Biosolar-Hableány | |
---|---|---|
Lakóhajó „projekt” | 1867.ápr.6 - máj.18 | 2007 (140.évforduló) |
Lakóhajó hossza | 60 láb =18,3 m | 60 láb =18,3 m |
Szélesség lapátkerekeknél | 12 láb =3,66 m | 12 láb =3,66 m |
Merülés terhelten | 18 hüvelyk = 0,46 m | 18 hüvelyk = 0,46 m |
Magasság terhelten | 1,94 m | 1,94 m |
Pest-Párizs lakóhajóút | 2144 km | 2144 km |
Napi átlag lakóhajóút | 56 km | 56 km |
Lakóhajó átlagsebessége | 12 km / h | 12 km / h |
Erőgép és teljesítménye | Gőzgép 6 LE (4,4 kW) | Villanymotor 4,4 kW |
Primer energiahordozó | 16.700 kg kőszén | 6.840 kg biomassza* |
Primer energia | 120.000 kW.h fűtőérték | 2.050 kW.h biohidrogén** |
Napelem energia | Nincs | 420 kW.h zöldáram |
Energia összesen | 120.000 kW.h= 100% | 2.470 kW.h = 2% |
Mai modern – biosolar – Hableány lakóhajó kialakítás bemutatása. A 140 éves lapátkerekes „Hableány” túra lakóhajó már magyar és EU kulturális örökség. Egy Biosolar Hableány lakóhajó lapátkerekét nem 6 LE (4,4 kW) gőzgép, hanem 2 db 2,2 kW elektromos lapátkerékmotor hajtja. Szintén európai kulturális örökség a 60-70 évvel ezelőtti fagázos WW autó, aminek üzemanyaga a fa volt. Ehhez hasonló lenne ma egy olyan biodízel WW autó, ahol repcéből az autóban állítanák elő a biodízelt. A Biosolar Hableány lakóhajó szennyvizébe kevert jórészt állattenyésztési biohulladék az „üzemanyag”. Ebből a lakóhajón biogáz állítunk elő. A szennyvizet membránszűrővel megszűrjük. A biogázból biohidrogén nyerhető. A lakóhajó kb. 1 kW biohidrogén tüzelőanyag blokkjával naponta kb. 22-24 kWh zöld áram állítható elő folyamatosan. Ez a 4,4 kW teljesítmény igényű lapátkerekeket kb. öt óráig hajtja. A napelemtető zöldárama napi kb.10 kWh. A klímabarát ökogáz lakóhajó így naponta kb. 50-60 km vízi-utat képes megtenni, és nem szennyezi környezetét.
„Hunyadi lakóhajó flotta” 2008-2010 | Millió Ft |
---|---|
7 db Biosolar Hableány lapátkerekes lakóhajó | 141,2 |
1 db Széchenyi tanyahajó berendezve | 33,2 |
8 db napelemtető, akkumulátor, inverter | 25,6 |
10 db lakóhajó ökogáz reaktor | 32 |
10 db membránszűrős szennyvíz és víztisztító | 22 |
10 db elektromos autó (pl. NISSAN Hipermini) | 32 |
10 db lakóhajó hűtő-fűtő levegős hőszivattyú | 6 |
100 db elektromos kerékpár | 8 |
Nemzeti parki közhasznú projekt összesen | 300 |
Közhasznú projektre kért norvég támogatás | 248 |
Pályázati önerő | 48 |